12 oktober 2015

Vluchtelingen

Bijdrage oktober 2015

De afgelopen weken beheerst de vluchtelingencrisis de voorpagina’s van alle nieuwsbladen. De aanhoudende oorlog in Syrië heeft een grote vluchtelingenstroom tot gevolg. Ondanks de opvang in de buurlanden trekken velen naar Europa op de vlucht voor oorlog.  Naast Syrië is ook vanuit Afrika via de kust van Italië al tijden een stroom vluchtelingen zichtbaar die met wankele bootjes de overtocht naar europa wagen.

Nu leek dit allemaal ver weg. Griekse eilanden of de Italiaanse kustbewoners waren de primaire bestemming. Inmiddels zijn de gevolgen van deze vluchtelingencrisis ook ons land goed voelbaar. Noodopvang op diverse plaatsen en langduriger grote en/of nieuw asielzoekerscentra openen hun deuren. De belangrijkste keuzes hierin worden gemaakt op landelijk niveau.

De SGP heeft daarom ook haar standpunt op de vluchtelingencrisis geformuleerd. U kunt dit hier lezen. De SGP staat een beleid voor waarin barmhartigheid (opvang voor mensen in nood), rechtvaardigheid (terugsturen van economische vluchtelingen, aanpakken van mensensmokkelaars) en verantwoordelijkheid (versterken opvang in eigen regio) centraal staat. De SGP wil tussen de klippen van onbarmhartigheid (grenzen dicht!)en gevaarlijke naïviteit (verrijking voor onze cultuur, open armen) door varen. In dit opzicht is hier een zeer lezenswaardig interview met Paul Scheffer te lezen over de gevolgen van het jarenlang streven naar een multiculturele samenleving.

Ook onze gemeente gaat dit vraagstuk niet voorbij. Enkele weken terug deed staatssecretaris Dijkhoff een oproep aan alle gemeenten om ruimten ter beschikking te stellen voor noodopvang. Ook het College van Alblasserdam kreeg dus deze vraag. De afgelopen weken hebben wij daarom onze koers uitgestippeld en daarover met de regiogemeenten, de veiligheidsregio en het COA (centraal orgaan asielzoekers) contact gehouden.

De koers van het College van Alblasserdam is drieledig:

1. Waar noodopvang gewenst is zet Alblasserdam in op kleinschalige en bij het dorp passende opvang. Tot voor kort was het COA slechts geïnteresseerd in locaties die voor de schaal van Alblasserdam door ons als niet passend zijn beoordeeld (200-300 per locatie). Nu de vraag naar kleinschalige opvang concreter wordt beraden wij ons ook daarop.

2. Alblasserdam wil  een extra opgave op haar schouders nemen voor het vestigen van statushouders (mensen met een verblijfsvergunning) Voor 2015 bedraagt onze taakstelling het vestigen van 35 statushouders. Wij willen dit graag verhogen als aanvullende huisvesting voorhanden is.

3. Opvang willen we omgeven door de sociale warmte van ons dorp. Ook hierin willen we samen optrekken met maatschappelijke instellingen en kerken. Het recente overleg met voorgangers leidde tot een positief signaal over de inzet die kerken willen plegen mocht van extra opvang sprake zijn.

De huidige vluchtelingencrisis maakt veel dingen relatief. We beseffen vaak onvoldoende hoe welvarend we zijn. Vanuit sociale bewogenheid en christelijke naastenliefde zal het ons wat waard moeten zijn onze welvaart te delen met hen die huis en haard verlieten op de vlucht voor oorlog en geweld. In de Bijbel hebben de wees, de weduwe en de vreemdeling een bijzondere plaats!  Laten we daarom met bewogenheid met onze naaste vervuld zijn zonder te vervallen in naïviteit en daarmee wegblijven van soms diepgewortelde gevoelens van vreemdelingenhaat of geweld.