1 maart 2014

woensdag 26-2-2014

bijdrage van raadslid Eric Boersma

Raadsvoorstel / besluit

Aan de raad wordt gevraagd om:

1.     Gedurende 40 jaar jaarlijks € 90.000 beschikbaar te stellen aan Stichting Sporthal Molenzicht. Dit bedrag bestaat uit investeringssubsidie en gebruiksvergoeding voor bewegingsonderwijs in deze nieuw te bouwen sporthal. Dit bedrag is eveneens gelijk aan de exploitatiekosten van een eenvoudige sportzaal door gemeente.

2.     De grondopbrengst van € 500.000 toe te voegen aan de innovatiereserve.

3.     Eenmalige bijdrage van € 250.000 te leveren aan Stichting Sporthal Molenzicht. Dit dient te worden onttrokken aan de innovatiereserve.

4.     Een eenmalig budget van € 130.000 voor ambtelijke voorbereiding en begeleiding. Ook dit dient te worden onttrokken aan innovatiereserve.

5.     Een en ander conform spelregels in gemeentebegroting verwerken.

Dit raadsbesluit heeft een financieel karakter. Onderliggend speelt de principekeuze om:

a) in Alblasserdam een 2e sporthal op te richten,

b) in Kinderdijk,

c) op locatie Molenzicht.

Nadere uitwerking van dit plan zullen plaatsvinden in bestemmingsplan en ontwerpfase.

1.    Nut en noodzaak

Sportactiviteiten in verenigingsverband zijn nuttig en noodzakelijk voor:

a) gezondheid,

b) sociale cohesie,

c) vorming (jeugd),

d) participatie (ouderen).

Dit geldt met name voor de breedtesport. Ook is dit conform onze standpunten in het SGP verkiezingsprogramma. Daarnaast ligt er een opgave m.b.t. het bewegingsonderwijs voor onze plaatselijke basisscholen.

De SGP-fractie maakt hierbij de volgende afwegingen:

a) CKC-Kinderdijk & KDO hebben ±1000 leden,

b) er is nu een beperking in mogelijkheden voor deze sportverenigingen (zij zijn nu genoodzaakt te trainen in gemeente Nederlek),

c) er is een tekort aan voorzieningen in het bewegingsonderwijs,

d) dit alles juist in wijk Kinderdijk.

2.    Buurt

De nieuw te bouwen sporthal komt in een buurt. Daarbij maakt de SGP-fractie de afweging tussen het algemeen en het individueel belang. Aantal direct omwonenden is hierbij beperkt. Toch zorgt deze nieuw te bouwen sporthal mogelijk wel voor aanzienlijke teruggang in het leefklimaat. Het bewonersplatform noemt:

a) positionering van de sporthal op het terrein Molenzicht,

b) korte afstand tot woningen,

c) lichtinval (10m hoog gebouw),

d) overlast in algemene zin,

e) schade aan woningen en

f) ook voor de SGP-fractie niet onbelangrijk: de zondagsrust.

Punt a: de SGP-fractie is ervan overtuigd dat de gekozen locatie beste is.

Punt f: Zondagrust is hierin een apart thema.

Punten b-e: De SGP-fractie doet een nadrukkelijke oproep aan Stichting om nadelige gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Overleg met bewonersplatform is hierin een randvoorwaarde. Goed nabuurschap dient in acht te worden genomen. Planschade t.g.v. bestemmingsplanwijziging zullen hierbij mogelijke gevolgen zijn. Eventuele schade aan woningen dient men hierbij te vergoeden. De SGP-fractie doet hierbij ook een oproep aan de gemeente als procesbegeleider. Communicatie lijkt in dit dossier een belangrijk wapen.

3.    Deugdelijkheid van de financiële onderbouwing

De gehouden BIO, de vergadering van commissie Samenleving en de vertrouwelijke commissievergadering zijn gebruikt om inzicht te krijgen in de deugdelijkheid van de bijgeleverde financiële onderbouwing. Het vermoedden was dat de verenigingen in hun enthousiasme te optimistisch zouden zijn over mogelijkheden. Hierop heeft de SGP-fractie overtuigende antwoorden gekregen:

a) de Stichting, CKC-Kinderdijk en KDO zijn zich goed bewust van risico’s,

b) financiële expertise blijkt ruimschoots aanwezig te zijn,

c) er zijn veilige marges aangehouden (bijvoorbeeld t.a.v. de groeiverwachtingen),

d) geen verdienmodel op basis van 7 dagen,

e) Woonkracht 10 is hierin een betrouwbare partij.

De gemeente zal hierin: 500.000 – 250.000  -130.000 = € 120.000 bijstorten in innovatiereserve. € 90.000 op jaarbasis bijdragen aan de Stichting voor exploitatie. Dit had de gemeente anders kwijt geweest aan beheer van een veel kleinere sportzaal.

4.    Zondagsrust

a)     De SGP eerbiedigt hierbij allereerst het liefdegebod van God: mensen hoeven niet 7 dagen bezig zijn met hier-en-nu. Eén dag Gódsdienst.

b)    Trouwens, er is geen onderscheid tussen hier-en-nu en hier-en-straks: zondag is een voorbode van de eeuwige rust - leven voor en na de dood staan in verbinding.

c)     Er is ook geen onderscheid tussen zondag en werkdagen - gerichtheid op God en zijn koninkrijk - rusten = ‘rusten’ van de zonde.

d)    De zondag als rustdag is goed voor alle mensen, niet alleen voor christenen. Hierin vind de SGP bijvoorbeeld ook aansluiting bij het zondags-standpunt van de PvdA of de SP.

e)    Een mogelijke reactie zal zijn: Waar bemoeien die christenen zich mee? Petrus zegt hiervan: evenals Christus zal een christen geminacht worden en moeten lijden. Echter niet ‘als een, die zich met eens anders doen bemoeit’ - geen bemoeizucht, maar betrokkenheid op medemens – daarbij is voortdurend gebed nodig om innerlijk overtuiging.

f)      Wanneer we de samenleving zien als gemeenschap: gezin, familie, kerk, maar ook burgerlijke gemeente en land, is hierin de sociale cohesie van groot belang (ook daarin aansluiting met standpunten van PvdA/SP). Elk lid van deze gemeenschap draagt verantwoordelijkheid voor het totaal.

De Sportstichting gaat als huurder over activiteiten binnen hal. De gemeente heeft hierin slechts beperkte zeggenschap. Daarom is de commissie Samenleving & de vertrouwelijke commissie gebruikt om ‘de nieren te proeven’ van de Stichting en de sportverenigingen. De SGP-fractie was daarin vooral geïnteresseerd in de vraag: wat is intentie van partijen, wat kunnen zij ons toezeggen?

·       CKC-Kinderdijk - statutair wil deze sportvereniging geen sportactiviteiten op zondag. Deze vereniging is eigenaar en beheerder van de kantine. Die blijft dan ook gesloten op zondag.

·       KDO – de statuten van deze sportvereniging sluiten sport op zondag niet uit. Momenteel vind er echter geen sport plaats op zondag en heeft men ook geen plannen in die richting. KDO is een vereniging op algemene grondslag: een deel van de verenigingsleden wil dit om principiële redenen niet. KDO heeft begrip voor deze bezwaren

·       De Sportstichting heeft een relatie met beide verenigingen. Haar positie is min of meer vergelijkbaar met die van KDO:  zij is sensitief voor gevoelens binnen delen van de gemeenteraad en de buurtomgeving van de nieuwe hal. Duidelijk beoogt men geen verdienmodel gebaseerd op 7 dagen.

·       De gemeente bij monde van wethouder veerman zegt hierover:

a) sporthal Blokweer is ’s zondag open en vormt daarmee alternatief,

b) hal is bedoeld voor sport/bewegings activiteiten - geen feesten & disco’s - mogelijkheden binnen bestemmingsplan optimaal benutten

Ten aanzien van zondagsrust streeft SGP naar ten minste handhaving status quo. Hoewel geen 100% zekerheid, wel voldoende vertrouwen in partijen.

1 Petrus 4

Tenslotte de geciteerde tekst uit 1 Petrus 4:

1. Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde;

2 Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven.

3 Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;

4 Waarin zij zich vreemd houden, als gij niet medeloopt tot dezelfde uitgieting der overdadigheid, en u lasteren;

5 Dewelke zullen rekenschap geven Dengene, Die bereid staat om te oordelen de levenden en de doden.

6 Want daartoe is ook den doden het Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest.

7 En het einde aller dingen is nabij; zijt dan nuchteren, en waakt in de gebeden.

8 Maar vooral hebt vurige liefde tot elkander; want de liefde zal menigte van zonden bedekken.

9 Zijt herbergzaam jegens elkander, zonder murmureren.

10 Een iegelijk, gelijk hij gave ontvangen heeft, alzo bediene hij dezelve aan de anderen, als goede uitdelers der menigerlei genade Gods.

11 Indien iemand spreekt, die spreke als de woorden Gods; indien iemand dient, die diene als uit kracht, die God verleent; opdat God in allen geprezen worde door Jezus Christus, Welken toekomt de heerlijkheid en de kracht, in alle eeuwigheid. Amen.

12 Geliefden, houdt u niet vreemd over de hitte der verdrukking onder u, die u geschiedt tot verzoeking, alsof u iets vreemds overkwame;

13 Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u; opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen.

14 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.

15 Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een, die zich met eens anders doen bemoeit;

16 Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.

17 Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?

18 En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen?

19 Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.