HomeVerkiezingenDorps karakter

Dorps karakter Alblasserdam

Het Alblasserdam Kwartet

SGP Alblasserdam heeft op zaterdag 17 februari Het Alblasserdam Kwartet gepresenteerd. Het eerste exemplaar is overhandigd aan Ruud Boele, voorzitter van de Historische Vereniging West-Alblasserwaard.

Een kwartet afkomstig van een politieke partij, bijzondere combinatie, maar we leggen graag uit hoe dit tot stand gekomen is. Bij de start van de verkiezingscampagne heeft SGP Alblasserdam een fotowedstrijd georganiseerd. De winnaars ontvingen een prijs en de ingezonden foto's zouden gebruikt worden in een spel. Dit heeft geleid tot Het Alblasserdam Kwartet: voor en door Alblasserdamse inwoners. Prachtige plaatjes hebben wij ontvangen, en ontvangen wij nog steeds. Belangrijkste doelstelling is:

• Aandacht vragen voor het karakteristieke van Alblasserdam
  • Kennis verrijken van ons mooie dorp door weetjes toe te voegen
  • Gezelligheid voor jong en oud door samen dit kwartet-spel te doen

Nog steeds wordt Het Alblasserdam kwartet uitgereikt aan Alblasserdammers. Het is te verkrijgen door een typisch Alblasserdamse foto in te sturen via dorpskarakter@sgpalblasserdam.nl.

Voor de kinderen is het kwartet te verkrijgen door onderstaande kleurplaat te downloaden:

Download hier de kleurplaat Dorps Karakter Alblasserdam.

Kom langs op het politiek plein in de bibliotheek op DV 10 maart óf de verkiezingsmarkt op DV 17 maart op het Makado en lever je kleurplaat in. Je ontvangt van ons een origineel Alblasserdam Kwartet!

Bekijk hier alle ingezonden foto's van het Dorps karakter van Alblasserdam:

Vlog 6 - Dorps karakter - Presentatie Het Alblasserdam Kwartet

Vlog 5 - Dorps karakter - Historische vereniging

Vlog 2 - Dorps karakter - Dit is Alblasserdam

Vlog 1 - Dorps karakter - Dit is Alblasserdam

Dijk, Dam, Dorp…… al eeuwenlang onlosmakelijk aan Alblasserdam verbonden woorden. Sinds haar ontstaan in 1299 is Alblasserdam al een dorp gebouwd tegen de dijk en rond de dam. De polders Blokweer, Souburgh, Vinkenpolder en Kortland zijn al eeuwen op geografische kaarten te vinden. Vanouds ligt Alblasserdam op het grensvlak van stedelijk gebied en het polderlandschap van de Alblasserwaard. De naam ‘Alblas’ is verbonden aan de dam en stamt van het ambacht Alblas en de daarnaar genoemde ambachtsheren Otto van Alblas (1219), Hendrik van Alblas (1255) en opvolgers.

‘Dorp aan de rivier, Jacoba van Beieren woonde ook hier’….

dichtte de schrijver van het Alblasserdamlied bij het 700-jarig bestaan van Alblasserdam. De rivier en het water hebben Alblasserdam gevormd in haar karakter. Het werk dat werd uitgeoefend was verbonden aan de rivier. Eerst handel en later scheepsbouw. De maritieme industrie heeft in Alblasserdam dus diepe wortels. De SGP wil deze historie levend houden.

Dijk, Dam, Dorp…….. Het karakter van Alblasserdam is ook gevormd door haar inwoners. Vanuit de historie kunnen we afleiden dat de inwoners van ons dorp veelal arbeiders waren. Kenmerkend voor de huidige arbeidsmentaliteit van veel Alblasserdammers. D e SGP koestert dat. “Luiheid is hier erger dan domheid. Sluwheid slechter dan domheid. Genieten doe je als het mag en als je het hebt verdiend; en daarna doen we weer gewoon. En op zondag… is het rustig.” typeerdeDirk Louter de volksaard van Alblasserdam in 2011.

De hechte dorpsgemeenschap die Alblasserdam altijd is geweest, kenmerkt zich door goede zorg voor elkaar en het devies ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Deze uitdrukking zou in Alblasserdam uitgevonden kunnen zijn. De SGP voert een politiek waarbij de zorg van inwoners voor elkaar tot uitdrukking komt en waarbij dorpse voorzieningen voor alle inwoners in stand gehouden worden.