14 juni 2014

Fractie bezoek zorgboerderij

ALBLASSERDAM - Donderdagavond 12 juni bracht de SGP-fractie in Alblasserdam een bezoek aan Zorgboerderij Eben-Haëzer in Nieuw-Lekkerland. De SGP fractie verdiept zich mede door werkbezoeken in het werkveld in de ontwikkelen in de AWBZ en de WMO en de Jeugdhulp om de juiste beslissingen te kunnen nemen over deze nieuwe taken per 1 januari 2015 .

De fractie heeft zich door eigenaar Arie-Jan Meerkerk laten informeren over de zorg en begeleiding die op de boerderij aan ruim 60 cliënten wordt verleend. Op de zorgboerderij biedt Arie-Jan Meerkerk en zijn team onder meer dagbesteding, buitenschoolse opvang en kortdurend verblijf. Ook veel cliënten uit Alblasserdam bezoeken deze Zorgboerderij.

Tijdens de avond kwamen diverse waardevolle ervaringen uit de praktijk aan de orde die de fractie meeneemt naar besprekingen de komende maanden over de nieuwe WMO en de Jeugdhulp. Onder meer de indicatiestelling, de cliëntondersteuning, vervoer en zorg via een PGB kregen tijdens het werkbezoek de aandacht. De fractie sprak ook met een lid van de cliëntenraad van de Zorgboerderij over de zorg en de betekenis die de begeleiding op de Zorgboederij voor hem heeft.

Huug Alblas, lid van de WMO-adviesraad van Alblasserdam praatte de fractie bij over belangrijke aandachtspunten bij het beleid en de uitvoering van de nieuwe WMO en de Jeugdhulp. Arie-Jan Meerkerk leidde de fractie daarna rond over de Zorgboerderij en illustreerde welke activiteiten cliënten zoal verrichten op de Zorgboerderij.