1 mei 2013

Nedstaal zet Alblasserdamse raad op scherp

Bijdrage Harrold van Vliet

In december 2012 kwam Nedstaal, voor velen onverwacht, met een aanvraag om licht asbesthoudend schroot te verwerken. Toen dit bekend werd zorgde dit voor de nodige deining in het dorp. Een aantal verontruste Alblasserdammers verenigde zich in actiecomité Asbest Nedstaal NEE.

Als SGP waren en zijn we bezorgd over de plannen van Nedstaal. Reden: de aanvankelijke onduidelijkheid over de emissies, de gevoeligheid rondom asbestproblematiek in het algemeen en ook de gebrekkige communicatie door Nedstaal zelf. Daarom ook heeft de SGP de zienswijze van de gemeente gesteund.

Tijdens het verantwoordingsdebat in februari met wethouder Veerman over het verloop van proces is er stevige kritiek geuit door de diverse partijen. Ook de SGP vond dat Veerman het college, maar ook de raad veel eerder had kunnen en moeten informeren. In onze standpuntbepaling was uiteindelijk voor ons doorslaggevend dat Veerman geen expliciete fouten heeft gemaakt en dat de bevoegdheid helemaal niet bij de gemeente lag.

Inmiddels is duidelijk dat OZHZ het besluit over de vergunningsaanvraag door Nedstaal heeft uitgesteld tot 1 oktober.