21 mei 2013

SGP-fractie vraagt om blauwalg-vrij lammetjeswiel

Bijdrage Albert Brasser

Na aanhoudend mooi en zonnig weer ontstaat er blauwalg in het lammetjeswiel. Mensen willen vaak tijdens dit weer gebruik maken van het lammetjeswiel. De blauwalg maakt het zwemmen (officieel aangewezen zwemwater gecontroleerd door de Provincie Zuid-Holland in het kader van de Europese zwemwater richtlijn) risicovol. De blauwalg komt elk jaar terug (de afgelopen 3 jaar was dit het geval).

Mogelijke oplossing / aanpak:

Blauwalg is altijd gerelateerd aan voedselrijk water. Zeer waarschijnlijk komt er ergens voedselrijk water vandaan. Eerst is er onderzoek nodig naar waar dit voedingsrijke water vandaan komt. Het resultaat zal bepalen of / en welke maatregelen nodig zijn. Mogelijke bronnen zijn: polderwater, kwelwater en een voedselrijke bodem. Op verschillende plaatsen heeft men reeds ervaring met het bestrijden van blauwalg --> Alblasserdam is niet de eerste gemeente die maatregelen neemt.

Een goede vraag is wie verantwoordelijk is voor het oplossen van dit probleem. Dit kan het Waterschap (verantwoordelijk voor waterkwaliteit in algemeen) en / of de Provincie (verantwoordelijk voor zwemwater kwaliteit) zijn. Wellicht is de enige taak van de gemeente om deze partijen op hun verantwoordelijkheid aan te spreken.

Waarom er wat aan doen:

1. Veilig en gezond zwemmen voor (vaak) jonge gezinnen

2. Er zijn weinig plassen met een soortgelijk strandjes in de directe omgeving van Alblasserdam

3. Blauwalg kan erge ziekten / klachten veroorzaken

4. Dit probleem leeft onder de bevolking. Zij uiten veel klachten op Internet