28 december 2023

SGP: geluidsmetingen bij grote evenementen

ALBLASSERDAM • Bij grootschalige evenementen in Alblasserdam zou standaard het geluid gemeten moeten worden, om zo tijdig het overschrijden van de geluidsnormen te signaleren. Dat stelde SGP-raadslid Corné van Werkhoven tijdens de afgelopen commissievergadering voor.

Hij verwees naar de klachten over geluidsoverlast tijdens de laatste editie van het Lammetjeswiel Festival. “Uit onze vragen hierover blijkt dat er nooit standaard geluidsmetingen worden uitgevoerd. Dit gebeurt reactief, pas nadat er klachten komen. De kans is groot dat het evenement dan al voorbij is. Het is wellicht wenselijk om bij de zwaarste klasse evenementen standaard een geluidsmeting op te nemen. Waarom hebben we anders geluidsnormen, als die toch niet gehandhaafd worden?”

Wethouder Margreet de Deugd beloofde zijn suggestie te bespreken met de evenementencoördinator. “Er zijn niet veel van dergelijke evenementen. Daarnaast kan er niet zoveel als je je aan de normen houdt. Maar het zijn wel onze normen, dat is het lastige. Ik ga kijken of we een standaardmeting op kunnen nemen.”

Bron: HetKontakt Klaroen 28-12-2023 (pagina 1)